Vandaag, vrijdag 11 september, opende de Volkskrant met een
groot artikel over het plukken van criminelen: Burgemeesters: pluk de crimineel. Op het gevaar af dat iemand mij zal
verwijten dat ik onderwijslogistiek vergelijk met criminaliteit wil ik hier
toch iets over kwijt.
Volgens de Volkskrant staat in een rapport van
onderzoeksbureau AEF:
“Afpakken wordt in
Nederland langs verschillende lijnen vormgegeven: strafrecht, fiscaal recht en
bestuursrecht. Door samen te werken kunnen politie, OM, Belastingdienst en
gemeenten per zaak de effectiefste aanpak inzetten.” Maar, aldus het
rapport “er is momenteel geen gezamenlijke
afpakambitie uitgesproken.”
Diezelfde versnippering zie ik bij onderwijslogistiek.
Allerlei afdelingen binnen instellingen werken hard aan verbeteringen op dit
gebied: ICT-architecten, beleidsadviseurs, kwaliteitsmanagers, functioneel
beheerders, studentenadministraties, juristen, roostermakers, bestuurders en
last but not least de onderwijsteams zelf.
Veel instellingen hebben een (voorzichtig) begin gemaakt om hier meer lijn in aan te brengen. Dat is een moeilijk traject. Medewerkers moeten verder gaan kijken dan hun eigen eilandje en gaan samenwerken over de eigen grenzen heen. Dat is niet eenvoudig en snel te realiseren, maar is wel een voorwaarde om verder te komen.
De SIG Onderwijslogistiek doet hiervoor een aantal concrete handreikingen met presentaties, workshops, uitgaves en puzzel. Het is ook een werkplaats van collega’s uit het onderwijs van docent tot roostermaker.
Veel instellingen hebben een (voorzichtig) begin gemaakt om hier meer lijn in aan te brengen. Dat is een moeilijk traject. Medewerkers moeten verder gaan kijken dan hun eigen eilandje en gaan samenwerken over de eigen grenzen heen. Dat is niet eenvoudig en snel te realiseren, maar is wel een voorwaarde om verder te komen.
De SIG Onderwijslogistiek doet hiervoor een aantal concrete handreikingen met presentaties, workshops, uitgaves en puzzel. Het is ook een werkplaats van collega’s uit het onderwijs van docent tot roostermaker.
Ruimte maken voor goed onderwijs
Bij onderwijslogistiek kunnen we ook de aanbevelingen uit het Parlementair onderzoek naar ICT-projecten bij de overheid ter harte nemen. Ik zie dat we regelmatig ergens aan beginnen, keihard werken voor een goed resultaat en uiteindelijk verbaasd zijn dat het veel energie, tijd en financiële middelen heeft gekost en weinig oplevert. Versnippering, los zand, geen overzicht op het geheel liggen hier vaak aan ten grondslag. Vaak zijn wij hierbij ook uit het oog verloren waarvoor we het eigenlijk allemaal doen: goed onderwijs vanuit een maatschappelijke opdracht.
Bij onderwijslogistiek kunnen we ook de aanbevelingen uit het Parlementair onderzoek naar ICT-projecten bij de overheid ter harte nemen. Ik zie dat we regelmatig ergens aan beginnen, keihard werken voor een goed resultaat en uiteindelijk verbaasd zijn dat het veel energie, tijd en financiële middelen heeft gekost en weinig oplevert. Versnippering, los zand, geen overzicht op het geheel liggen hier vaak aan ten grondslag. Vaak zijn wij hierbij ook uit het oog verloren waarvoor we het eigenlijk allemaal doen: goed onderwijs vanuit een maatschappelijke opdracht.
“Rijk laat tientallen
miljoenen liggen door versnipperde aanpak”, stond boven het artikel. Door
een versnipperde aanpak op onderwijslogistiek terrein verspillen we veel geld
aan dure applicaties en inefficiënte processen. Niet alleen binnen de
instellingen afzonderlijk, maar ook branche-breed. Er blijft zo minder geld
over voor de corebusiness, het onderwijs zelf.
Ambitie, daadkracht en samenwerking
De burgemeesters willen met een gezamenlijke aanpak meer opbrengsten genereren. Zo’n gezamenlijke aanpak in het Hoger Onderwijs kan ook bij onderwijslogistiek veel opleveren en verspilling tegengaan. De ideeën zijn er, het platform is aanwezig: SURF, programma Efficiënte bedrijfsprocessen bij SURF en de SIG onderwijslogistiek. Nu graag nog een gedeelde ambitie, daadkracht en samenwerking in het Hoger Onderwijs om hier vaart mee te maken.
Lees ook de andere blogs over o.a. Roosters en het onderwijslogistiek model.
De burgemeesters willen met een gezamenlijke aanpak meer opbrengsten genereren. Zo’n gezamenlijke aanpak in het Hoger Onderwijs kan ook bij onderwijslogistiek veel opleveren en verspilling tegengaan. De ideeën zijn er, het platform is aanwezig: SURF, programma Efficiënte bedrijfsprocessen bij SURF en de SIG onderwijslogistiek. Nu graag nog een gedeelde ambitie, daadkracht en samenwerking in het Hoger Onderwijs om hier vaart mee te maken.
Lees ook de andere blogs over o.a. Roosters en het onderwijslogistiek model.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten