vrijdag 11 september 2015

Opvallende overeenkomsten tussen onderwijslogistiek en het plukken van criminelen.

Vandaag, vrijdag 11 september, opende de Volkskrant met een groot artikel over het plukken van criminelen: Burgemeesters: pluk de crimineel. Op het gevaar af dat iemand mij zal verwijten dat ik onderwijslogistiek vergelijk met criminaliteit wil ik hier toch iets over kwijt.

Volgens de Volkskrant staat in een rapport van onderzoeksbureau AEF:

“Afpakken wordt in Nederland langs verschillende lijnen vormgegeven: strafrecht, fiscaal recht en bestuursrecht. Door samen te werken kunnen politie, OM, Belastingdienst en gemeenten per zaak de effectiefste aanpak inzetten.” Maar, aldus het rapport “er is momenteel geen gezamenlijke afpakambitie uitgesproken.”

Versnippering
Diezelfde versnippering zie ik bij onderwijslogistiek. Allerlei afdelingen binnen instellingen werken hard aan verbeteringen op dit gebied: ICT-architecten, beleidsadviseurs, kwaliteitsmanagers, functioneel beheerders, studentenadministraties, juristen, roostermakers, bestuurders en last but not least de onderwijsteams zelf. 
Veel instellingen hebben een (voorzichtig) begin gemaakt om hier meer lijn in aan te brengen. Dat is een moeilijk traject. Medewerkers moeten verder gaan kijken dan hun eigen eilandje en gaan samenwerken over de eigen grenzen heen. Dat is niet eenvoudig en snel te realiseren, maar is wel een voorwaarde om verder te komen. 
De SIG Onderwijslogistiek doet hiervoor een aantal concrete handreikingen met presentaties, workshops, uitgaves en puzzel. Het is ook een werkplaats van collega’s uit het onderwijs van docent tot roostermaker. 

Ruimte maken voor goed onderwijs
Bij onderwijslogistiek kunnen we ook de aanbevelingen uit het Parlementair onderzoek naar ICT-projecten bij de overheid ter harte nemen. Ik zie dat we regelmatig ergens aan beginnen, keihard werken voor een goed resultaat en uiteindelijk verbaasd zijn dat het veel energie, tijd en financiële middelen heeft gekost en weinig oplevert. Versnippering, los zand, geen overzicht op het geheel liggen hier vaak aan ten grondslag. Vaak zijn wij hierbij ook uit het oog verloren waarvoor we het eigenlijk allemaal doen: goed onderwijs vanuit een maatschappelijke opdracht.

“Rijk laat tientallen miljoenen liggen door versnipperde aanpak”, stond boven het artikel.  Door een versnipperde aanpak op onderwijslogistiek terrein verspillen we veel geld aan dure applicaties en inefficiënte processen. Niet alleen binnen de instellingen afzonderlijk, maar ook branche-breed. Er blijft zo minder geld over voor de corebusiness, het onderwijs zelf.

Ambitie, daadkracht en samenwerking
De  burgemeesters willen met een gezamenlijke aanpak meer opbrengsten genereren. Zo’n gezamenlijke aanpak in het Hoger Onderwijs kan ook bij onderwijslogistiek veel opleveren en  verspilling tegengaan. De ideeën zijn er, het platform is aanwezig: SURF, programma Efficiënte bedrijfsprocessen bij SURF en de SIG onderwijslogistiek. Nu graag nog een gedeelde ambitie, daadkracht en samenwerking in het Hoger Onderwijs om hier vaart mee te maken. 


Lees ook de andere blogs over o.a. Roosters en het  onderwijslogistiek model.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten