zondag 27 september 2015

Onnodig: een ontevreden student

Bijna twee weken  terug was ik bij een tweedaagse bijeenkomst van KAAIWO / COMIT om het onderwijslogistiek model van de SIG toe te lichten. Gastheer was de TU Eindhoven. De CIO van de TU, Tom Abel,  leidde de conferentie in met een praktijkverhaal over onderwijslogistiek bij de TU Eindhoven. Een herkenbaar verhaal, waarin het vaak draaide om mensen en cultuur.
Erg leuk om te horen was dat medewerkers van de TU 2 jaar terug het onderwijslogistiek model van de SIG hadden gezien en dat ze dit nu als basis in de gesprekken met de onderwijsteams gebruiken.
Met de ruim 40 aanwezige managers ICT, informatievoorziening en administratieve automatisering uit het HO wisselden we o.a. van gedachten over de toenemende flexibilisering in het onderwijs. Onderwijsteams, facilitaire ondersteuning  en ICT zullen met elkaar daar flink aan moeten werken. Panklare oplossingen zijn niet voorhanden. Dit wordt de komende jaren nog een hele ontdekkingstocht.

Trein
Ook naar deze KAAIWO / COMIT bijeenkomst ging ik per trein. Het leuke van reizen met de trein is dat je allerlei mensen treft. De treinreis van Alkmaar naar Eindhoven biedt daar alle gelegenheid voor. Als er dan ook nog een groep studenten naast je komt zitten, hoef je geen oren op steeltjes te hebben om mee te genieten.

Studentenwereld
Twee van de vier studenten uit het groepje voerden een heftig gesprek. Enkele dagen eerder was een extra tentamen aangeboden voor een bepaald vak. Dit was alleen mondeling gecommuniceerd. Een van de studenten was daar niet van op de hoogte. Nu was een kans gemist. Niet dat dat nu erg was, maar aan het einde van het jaar misschien wel, als zij dan onvoldoende stond. Ze was vooral verontwaardigd over de manier waarop het gelopen was en het vervolg.
Bij de docent had zij geklaagd. Hij stond niet open voor haar kritiek. Hij raadde haar aan een klacht in te dienen. Een digitaal klachtenformulier werd ingevuld, bevestiging van ontvangst ontbrak. Nog maar eens hetzelfde formulier ingevuld, een, volgens haar zeggen, wel 2 A4-tjes lange lijst met vragen. Een andere docent sprak haar enkele dagen daarop aan. De klacht was in behandeling en zou binnen 6 weken beantwoord worden. Resultaat vier mopperende studenten, om over hun achterban nog maar niet te spreken.

Complex mensenwerk.
Vanuit mijn vorige functies als docent, teamcoördinator en opleidingsmanager herken ik helaas dit soort situaties. Voor dit blog ga ik er van uit dat de geschetste situatie grotendeels juist is. Het zijn storende gebeurtenissen die een negatief effect hebben op de studenttevredenheid en veel onnodig extra werk veroorzaken.

Wat kan er beter?
In deze situatie zijn er verschillende gemiste kansen.
ü  Publiceer aan het begin van het studiejaar een toetsrooster en houd je hieraan. Wanneer hier toch een wijziging op is, publiceer die dan duidelijk en officieel. Sta op geen enkele manier toe dat er via een informeel circuit een extra kans wordt aangeboden.
ü  Verwijs een student bij een klacht, terecht of onterecht, niet direct naar de klachtenprocedure. Probeer er eerst gezamenlijk uit te komen.
ü  Richt de klachtenprocedure zo klantvriendelijk mogelijk in. Vermijd lange vragenformulieren, houd het zo smart mogelijk en zorg ervoor dat de student direct kan zien dat zijn klacht is geregistreerd en in behandeling is genomen.
ü  Zorg voor een adequate afhandeling van de klacht, niet met het accent op de procedure, liefst zo inhoudelijk mogelijk. Laat een student niet bungelen. Voorkom onnodige bureaucratisering en juridisering.

Werelden bij elkaar
De SIG Onderwijslogistiek houdt zich bezig met het geheel van processen, systemen en informatiestromen en brengt de werelden van studenten, ICT en onderwijsteams bij elkaar.

Dat is zichtbaar in het onderwijslogistiek model en ook in de samenstelling van kernteam en werkgroepen. Hoewel de SIG Onderwijslogistiek hier nog heel graag versterking van vertegenwoordigers uit docententeams bij wil: docenten, teamcoördinatoren en opleidingsmanagers. Denk mee en meld je aan: gert.idema@inholland.nl.


Vijf andere berichten uit mijn blog:
Wil je reageren op een van deze berichten? Email mij: gert.idema@inholland.nl of reageer onderaan het blog.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten