Ik houd er niet van uitgebreide programma- of projectplannen
te maken. Er zitten vaak te veel haakjes aan. Iedereen die het project toch al
niet zag zitten, zal hierop reageren en in het beste geval de snelheid uit het
project of programma halen. Dit geldt helemaal voor onderwijsorganisaties
waarin de structuur niet altijd helder is en bijna iedereen vindt dat hij zich
ermee mag of zelfs moet bemoeien.
Compact, duidelijk en overzichtelijk werkt veel beter. Het
liefst met zo weinig mogelijk tekst en met duidelijke schema’s. Het is de kunst
om samen met alle betrokkenen de stip op de horizon ook te ontdekken. Niet
laten zien, maar samen ontdekken.
Dat lukt niet altijd. Mijn valkuil was dat ik precies wist
waar ik naar toe wilde en met zevenmijlslaarzen dat einddoel ook direct wilde
halen. Helaas, werkt dat in de praktijk niet zo. Het kost veel tijd om iedereen
dezelfde richting op te laten kijken en werken.
Program Canvas
In mijn onderwijslogistiek 4-stappenplan is stap 3
belangrijk voor de haalbaarheid van het plan. Uiteraard eerst inzicht en grip
krijgen op de materie, stap 1, daarna de situatie in je eigen
onderwijsinstelling goed analyseren, stap 2, en dan het plan. Het plan met de
stip op de horizon en alle haalbare tussenstappen.
In de leergang Onderwijslogistiek werken de deelnemers een
project of programma voor hun eigen onderwijsinstelling uit. Ik gebruik daarbij
graag het format van program Canvas. In één overzichtelijk schema beschrijf je
alle relevante aspecten van een programma: kort, bondig en in samenhang met
elkaar.
Waartoe, Hoe, Wat, Wie en Waarbinnen staan bij elkaar. Geef
bij Hoe vooral ook aan wat de tussenstappen zijn. Welke feestjes kun je al
vieren voordat je bij de eindstreep bent. Tussenstapjes die haalbaar zijn en
waar iedereen voor wil werken, ook zij die niet helemaal goed zicht hebben bij
het eindresultaat. Neem ook die tussenstapjes duidelijk op bij Resultaten.
Referentiemodel flexibele onderwijslogistiek
Het referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek helpt bij
het in beeld brengen van de context. Hier breng je in kaart wat de
onderwijskundige (Propositie flexibiliteit) en organisatorische kaders
(Organisatieconcept) zijn voor de programma- of projectdoelen. Met name de
combinatie en de afstemming van deze twee (Haalbaarheid) zijn bepalend. Hier
start de echte samenwerking tussen de onderwijskundige en de organisatorische
kant.
Leg ook dit belangrijke onderdeel vast in het canvas-model.
Besteed hier veel aandacht aan en beoordeel welke kansen en risico’s je loopt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten