Roosteren - onderwijslogistiek
In mijn rol als voorzitter van de SIG (Special Interest
Group bij SURF) onderwijslogistiek had ik het voorrecht veel mensen in het
Hoger Onderwijs te spreken over allerlei facetten van onderwijslogistiek. Bij
veel van deze gesprekken gaat het vaak direct over het roosteren. Het rooster is
dan bijna synoniem aan onderwijslogistiek. Dit weerspiegelde zich ook ruim 2 jaar terug
in de eerste landelijke bijeenkomst van de SIG, waar bijna de helft van de ruim
50 aanwezigen bestond uit roostermakers en coördinatoren van roosterbureaus.
Dit beeld van onderwijslogistiek is de afgelopen jaren al enigszins
bijgesteld. Naar de landelijke
bijeenkomsten van de SIG zien we een steeds gemêleerder gezelschap komen. Bij
het starten van mijn blogs heb ik ook lang getwijfeld of ik met het roosteren wel wilde starten. Het is echter
zo’n mooi onderwerp om allerlei situaties rondom onderwijslogistiek voor een
breed publiek te illustreren, dat ik in mijn eerste blogs hier toch mee start.
Inzetplanning
Een paar jaar terug was ik projectleider van de
implementatie van een inzetplanningstool. De roosterorganisatie stond er goed
voor. Kwantitatief en kwalitatief was deze op sterkte. Roostermakers snakten echter
wel naar uniforme aanlevering van de te plannen onderwijsactiviteiten. De
kosten voor aanschaf en onderhoud van allerlei verschillende planningstools waren
hoog. Ook werden veel planningen gedaan in al of niet mooie en ingewikkelde
Excel-sheets die door enthousiaste docenten waren gemaakt. Een professionele
instelling heeft echter degelijker en efficiënter gereedschap nodig.
Implementatie nieuwe inzetplanningstool
Na een uitgebreid voortraject werd de nieuwe inzetplanningsapplicatie
geïmplementeerd bij de planners in de ruim 100 onderwijsteams. Bijna altijd
werd de planning gedaan door teamcoördinatoren, opleidingsmanagers of soms een
medewerker van het secretariaat. Zoals bij elke nieuwe applicatie is het
moeilijk om afscheid van je bestaande tool en proces te nemen. Veranderen is
lastig en kost nu eenmaal veel energie. Deze hobbel kon met een uitgebreid
implementatietraject en met veel ondersteuning voor de planners genomen worden.
Het echte probleem
Een tweede hobbel bleek echter aanzienlijk moeilijker te
nemen. De nieuwe planningstool maakt het noodzakelijk dat de te plannen
onderwijsactiviteiten tijdig en strak in de applicatie worden vastgelegd. Niet
alle opleidingen konden hieraan voldoen. Ze waren gewend om in het curriculum
tot zeer kort voor de start van een onderwijsperiode nog wijzigingen aan te
brengen. De nieuwe processen en de transparantie van de applicatie brachten dit
haarfijn aan het licht. Direct werd duidelijk waar de echte problemen van
inzetplanning zaten: niet bij het
roosteren, niet bij de inzetplanning,
maar in het tijdig vaststellen van het curriculum. Om tijdig kwalitatief goede
roosters te publiceren, is het vooral noodzakelijk om verbeteringen op het
gebied van curriculumontwikkeling in onderwijsteams te realiseren.
Visualiseren van processen
Als de verschillende projectteams toen al de beschikking
hadden gehad over het onderwijslogistiekmodel had dit direct al veel voordeel
opgeleverd. Ook toen wisten de meeste betrokkenen wel dat een rooster het
eindproduct is van een lange ingewikkelde keten van activiteiten: van
curriculumontwikkeling, invullen van vacatures, maken van conceptroosters en
het publiceren van het definitieve rooster. Zie hierover ook mijn eerste blog.
De visualisatie van processen op hoofdlijnen in het
onderwijslogistiekmodel zorgt er echter voor dat men zich dat ook veel sneller
realiseert. Ook medewerkers die gewend zijn om op slechts een enkel aspect van
dit proces te werken, krijgen hierdoor overzicht op en inzicht in het geheel.
Onderwijslogistiekmodel en inzetplanning |
Puzzel onderwijslogistiekmodel
Met behulp van de bij het onderwijslogistiek model ontwikkelde
puzzel en workshop kunnen alle betrokkenen bij onderwijslogistieke processen dit inzicht op
eenvoudige wijze snel verwerven. Betere afstemming van deelprocessen en betere samenwerking van alle betrokkenen zijn dan
het resultaat.
Ik hoor graag je reactie en ervaringen met het model.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten