In mijn vorige blog beschreef ik de vier stappen naar
minder roosterstress:
- Grip krijgen op
onderwijslogistiek door kennis van en inzicht in de onderwijslogistieke
keten.
- Met dit inzicht de eigen
processen analyseren is stap twee.
- Een goed plan maken met
haalbare stappen is drie.
- Implementeren en vasthouden is
stap vier.
In dit blog
meer over stap 1, KENNIS en INZICHT.
Onderwijslogistiek model
Het
onderwijslogistiek model bestaat nu 6 jaar. Het is een standaard geworden in
onderwijslogistiek land. Het laat in één oogopslag zien dat alle
onderwijsprocessen met elkaar verbonden zijn en van elkaar afhankelijk.
Wil je echt betekenisvol verbeteren dan moet je verder dan je eigen eiland kijken. Je hebt ook kennis van de naastgelegen terreinen nodig.
Onderwijslogistieke adviseurs
Steeds vaker
stellen onderwijsinstellingen onderwijslogistieke adviseurs aan. Belangrijke
competenties voor hen zijn communicatieve en adviesvaardigheden. Belangrijk is
ook senioriteit waardoor zij als volwaardige sparringpartners ervaren worden.
Senioriteit die gevoed wordt door kennis en inzicht in de onderwijslogistieke
keten.
De bron van veel onderwijslogistieke ellende ontstaat bij het maken van het curriculum. Daar worden door de onderwijsontwikkelaars de keuzes gemaakt. Tijdig advies van een onderwijslogistieke adviseur kan juist hier helpen om mooi nieuw onderwijs in de praktijk van alle dag te realiseren. Adviezen die te maken hebben met de (on)mogelijkheden van registratie in een SIS, de planning van docenten of de beschikbaarheid van lokalen. Nu is vaak de praktijk dat curricula, onnodig, in een laat stadium moeten worden aangepast, er om de afgesproken processen heen moet worden gewerkt en er schaduwadministraties ontstaan.
Ergernis, frustraties en verspilling zijn het gevolg. Uiteraard wil niemand dit. Vandaar mijn pleidooi dat ieder die een rol vervult in de onderwijslogistieke keten op de hoogte moet zijn van de effecten van onderwijs(logistieke) keuzes. Niet alleen de onderwijslogistiek adviseur moet goed toegerust zijn, maar ook de roostermaker, de onderwijsontwikkelaar, de opleidingsmanager of de medewerker op de studentenadministratie. Kortom iedereen die werkt in de onderwijslogistieke ruggengraat. Zonder voldoende kennis zal elke investering in de keten niet leiden tot het gewenste resultaat.
Stap 1, kennis en inzicht
Begin met het investeren in kennis en inzicht. Je krijgt dan bijna vanzelf meer onderwijslogistieke grip. Er ontstaat betere samenwerking tussen de verschillende partijen en investeringen kun je beter afwegen. Een investering in het verkrijgen van meer onderwijslogistieke kennis verdient zich snel terug.
Een van de
mogelijkheden om meer onderwijslogistieke kennis te verwerven is de leergang
Onderwijslogistiek van saMBO-ICT. Deelnemers werken het vierstappenplan uit
voor de eigen onderwijsinstelling en worden zo goede onderwijslogistieke
sparringpartners.
- De volgende leergang Onderwijslogistiek start begin november. Wil je hierover meer weten? Ga naar de site van saMBO-ICT
- Wil je voor je onderwijsinstelling meer weten over een traject op maat? Neem contact met mij op: gert.onderwijslogistiek@gmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten