Nieuwe jaar
Afgelopen week, de eerste keer na het ingaan van de nieuwe
dienstregeling, weer in de trein van Alkmaar naar Den Haag. Tot een paar jaar
terug was dit een prachtige rechtstreekse verbinding. Na het nodige gelobby, is er nu tijdens
de spits opnieuw een snelle verbinding tussen Alkmaar en Haarlem. Nu belooft de NS met
1x overstappen in Haarlem een recordtijd neer te zetten. Een mooi vooruitzicht
dit jaar, ware het niet ……..
Vertraging
De nieuwe sneltrein zat achter een vertraagde intercity
naar Amsterdam. Drie minuten te laat in Haarlem. De te halen intercity naar Den
Haag stond er nog. Helaas, deuren dicht. Voor de neus van tientallen nog
rennende en verbouwereerde reizigers vertrok de trein. Alternatief genomen, de
sprinter. In Leiden overstappen op een andere intercity om nog 6 minuten goed
te maken. Ook die vertraagd. Dan maar door met de sprinter.
Jammer. Poging van de NS met een nieuwe snelle verbinding
mislukt. Hopelijk de eerste en enige keer dit jaar.
Eigenlijk mopper ik bijna nooit op de NS. Meestal gaat het
goed. Tijdens de reis kan ik werken, word minder moe en hoef mij niet te
ergeren in de files. Diezelfde ochtend, mijn tas uitpakkend op het werk, kwam ik
hierin een oude Metro tegen.
METRO, december 2015 |
Over de schutting
Mijn stemming sloeg meteen om. Ik wist weer waarom ik vorig
jaar wel heel chagrijnig was op de NS. Niet zozeer door hun dienstverlening. De
conducteurs ervaar ik als een stuk plezieriger in de omgang dan 10 jaar terug.
Ook niet vanwege het tekort aan materieel. Ook niet vanwege de vertragingen
veroorzaakt door kapotte wissels. Techniek kan nu eenmaal kapot gaan en fouten
maakt iedereen. Maar wel vanwege de arrogantie. De NS gooit een door henzelf
veroorzaakt probleem over de schutting en het onderwijs mag het oplossen.
Uitgebalanceerde ketens
Als projectleider onderwijslogistiek ben ik o.a. voorzitter
van de SIG (Special Interest Group) Onderwijslogistiek van SURF. Samen met
collega’s uit het land proberen we dit complexe onderwerp handen en voeten te
geven. Het door ons ontwikkelde onderwijslogistiek model biedt inzicht in en
grip op deze materie. Nog steeds wordt onderwijslogistiek, ook binnen
onderwijsinstellingen, vaak verward met roosters. Uiteraard hoort dat erbij,
maar roosters zijn uiteindelijk het resultaat van een complexe keten. Een
uitgebalanceerde keten die start met visieontwikkeling over onderwijs, een
vervolg krijgt in een intensief traject van curriculumontwikkeling, waarna er
tientallen vervolgwerkzaamheden zijn, van inrichten van ICT-systemen, aannemen
en scholen van docenten tot investeringen in huisvesting. Uiteindelijk leidt
dit tot onderwijs en bijbehorende roosters.
De NS kent als geen ander deze logistieke complexiteit.
Materieel, personeel, ICT, samenwerking met een partner als Prorail, leiden tot
een dienstregeling die daarna zo goed mogelijk wordt uitgevoerd. Een
dienstregeling die het product is van afzonderlijke processen die in vele jaren
zijn uitgekristalliseerd. Als je daarin ook maar iets verandert, dan loopt dit
helemaal vast.
Onderwijslogistiek
In de onderwijslogistiek is dit niet anders. Gebouwen zijn
vanwege o.a. kosten niet altijd ’s avonds open. Personeel kan niet zomaar, al
was het maar vanwege cao-afspraken, op andere tijden worden ingezet. Studenten
hebben een bepaald verwachtingspatroon als ze een studie starten. Een
curriculum is zorgvuldig opgebouwd, waarbij je niet modulair eventjes
onderdelen naar de avonduren kunt verplaatsen, enz. enz. Dit alles is niet
anders dan bij de NS.
Hijgende politiek
Waarschijnlijk weet de NS dit ook wel allemaal. Misschien
is het ook wel gewoon een noodsprong, om de in hun nek hijgende politiek
enigszins van hen af te houden. Een politiek die deels leeft van dagkoersen,
maar eigenlijk na de parlementaire onderzoeken naar o.a. ICT-projecten bij de overheid en het FYRA debacle, kan weten dat dit soort zaken niet op deze wijze even snel
zijn op te lossen.
Samenwerking de sleutel
Ditzelfde gedrag is soms, gelukkig steeds minder, te zien
in onderwijsinstellingen. Studenten mopperen over een rooster en de
standaardreactie is dan vaak dat de roostermaker beter zijn werk moet doen.
Terwijl deze roostermaker vaak alleen maar het afvoerputje is, waar eerder in
de keten veroorzaakte problemen samenkomen. Een roostermaker die
verschrikkelijk hard werkt om er nog maar iets van te maken. Workshops met het
onderwijslogistiek model hebben een flink aantal onderwijsinstellingen inzicht
gegeven in de complexiteit van onderwijslogistiek. Steeds vaker wordt gezocht
naar de echte oorzaken en gewerkt aan meer structurele oplossingen. Oplossingen
waarin onderwijsteams voorop, beleidsadviseurs, facilitaire en ICT-afdelingen
nauw samenwerken.
Een goed 2016
Dit inzicht wens ik de NS en de hijgende politiek ook toe.
Hopelijk blijf ik de komende tijd verschoond van dit soort berichtgeving als in
de Metro en rijdt de NS de komende tijd iets beter op tijd. Als dat lukt wordt
het een nog beter 2016.
P.S.
Een heel andere invalshoek, maar ook goed om te lezen: "Student uit spits benadeelt intensiever HO" in ScienceGuide.
P.S.
Een heel andere invalshoek, maar ook goed om te lezen: "Student uit spits benadeelt intensiever HO" in ScienceGuide.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten